Znaczenie opon w samochodzie – co każdy kierowca powinien wiedzieć?

Porady | Twoje auto

Opony samochodowe to jedyny punkt styku auta z nawierzchnią. Na czterech oponach opiera się średnio 1,5 tony masy pojazdu, a bywa, że i więcej. Warunki drogowe potrafią zmieniać się z minuty na minutę: sucha nawierzchnia, mokry asfalt, śnieg, błoto, lód, piach, koleiny… Dlatego opony muszą być maksymalnie wszechstronne i gwarantować bezpieczeństwo w każdych warunkach.

Jakie opony wybrać do samochodu?

Jeśli zastanawiasz się, jakie opony kupić, pamiętaj – to nie miejsce na oszczędności. Opony wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy, drogę hamowania i przyczepność. Przede wszystkim, rekomendujemy zakup opon wyłącznie uznanych producentów. Ale sama nazwa to nie wszystko. Proponujemy zweryfikować swój wybór lekturą niezależnych testów opon, które corocznie prowadzi ADAC. Bazując na wynikach testów, łatwiej można dobrać opony nie tylko do auta, ale też do stylu jazdy, ilości pokonywanych kilometrów i „środowiska”, w którym opony będą najczęściej użytkowane.

Ile wytrzymują opony samochodowe?

Nie ma na to jednej, dobrej odpowiedzi – wszystko zależy od sposobu użytkowania, stylu jazdy, typu napędu, jakości nawierzchni itd. Przyjmuje się, że opony w samochodach osobowych przy „normalnym użytkowaniu” wytrzymują przebieg ok. 40 000 km. Przy spokojnej jeździe, nawet do 60 000 km. Tu musimy jednak wstawić trzy gwiazdki:

  1. Polskie przepisy dopuszczają do użytkowania na drogach publicznych opony o głębokości bieżnika powyżej…1,6 mm. Według nas bezpieczne minimum to  3 mm dla opon letnich i 5 mm dla opon zimowych. 
  2. Trwałość opon spada, jeśli ulegają uszkodzeniom mechanicznym. Każdy „bąbel” na boku opon oznacza, że trzeba ją jak najszybciej wymienić, nawet jeśli opona jest w miarę nowa, a bieżnik jeszcze głęboki. 
  3. Bez względu na przebieg i głębokość bieżnika producenci sugerują, aby nie użytkować opon mających 10 lat lub więcej.

Opony letnie, zimowe, a może całoroczne?

Kwestia wymiany opon z letnich na zimowe w naszej szerokości geograficznej nie podlega właściwie dyskusji. Po prostu trzeba. 

Co ciekawe, nie przewidziały tego polskie przepisy, bo za brak „zimówek” w środku zimy nie ma mandatu. Inaczej ma się kwestia odszkodowań. O ile z polis OC ubezpieczyciele wypłacają odszkodowania, o tyle z AC już niekoniecznie. Jeśli rozbiłeś/aś samochód, jadąc w zimie na oponach letnich, to grozi Ci odmowa wypłaty odszkodowania z uwagi na „rażące niedbalstwo”. Ubezpieczyciele uznają po prostu, że sam przyczyniłeś/aś się do powstania szkody. Dotyczy to również wypadku w lecie, kiedy auto było wyposażone w opony zimowe.

 

Opony całoroczne z roku na rok są coraz lepsze. Oczywiście nie dorównują właściwościami ani oponom letnim na asfalcie, ani „zimówkom” na śniegu, ale są według nas bezpiecznym kompromisem. Polecamy je przede wszystkim kierowcom, którzy spełniają trzy warunki:

  • użytkują samochód w dużym mieście, gdzie standard utrzymania dróg w trakcie zimy jest wysoki;
  • w skali roku wykonują tym samochodem niskie przebiegi, do 10 000 km;
  • w sytuacji kryzysowej (np. gwałtowne czy długotrwałe opady śniegu), mogą pozostawić samochód na parkingu i skorzystać z komunikacji miejskiej lub z taksówki.

Jak przechowywać opony?

Kwestia magazynowania opon jest tylko z pozoru prosta. Jeśli nie posiadamy specjalistycznych haków albo regałów na opony, to radzimy zapamiętać dwie zasady.

  1. Opony luzem należy przechowywać w pozycji pionowej, co kilka tygodni obracając je, np. o 90 stopni, aby uniknąć odkształceń. 
  2. Opony z felgami (całe koła) należy przechowywać w pozycji poziomej z nominalnym ciśnieniem. Jeśli z czterech kół tworzymy „komin”, to warto co jakiś czas koło z dołu przełożyć na górę. 

Dodatkowo należy pamiętać, by przed magazynowaniem opon dokładnie je umyć z brudu drogowego, pyłu hamulcowego i wszystkich innych zanieczyszczeń. Umyte i suche opony najlepiej przechowywać w szczelnie zamkniętych workach (optymalnie byłoby odessać z nich powietrze).

Najlepsze miejsce magazynowania to chłodne, suche i najlepiej wentylowane pomieszczenie w temperaturze do 25°C i wilgotności nieprzekraczającej 70%.

Bez względu na to, czy posiadasz opony luzem czy z felgami, powinieneś/powinnaś przechowywać je z dala od źródeł ciepła (piece, grzejniki itp.), promieniowania UV (z dala od okna) oraz z dala od chemikaliów (olejów, smarów, rozpuszczalników itp.).

 

Jeśli myślisz o bezpieczeństwie na drodze, zacznij od podstaw – czyli od opon. Dobrze dobrane, odpowiednio przechowywane i użytkowane opony to inwestycja w komfort, bezpieczeństwo i… niższe koszty eksploatacji auta.